روستای طاق دامغان

Saturday, June 17, 2006

آبادیها : سورند - تالو- کلاتو











مزرعه سورند یا نصرت آباد :این مزرعه در نه کیلومتری شمال روستای طاق واقع شده است وراه ان شوسه می باشد . این مزرعه

شخصی بوده و دو چشمه دارد یکی در بالای مزرعه که از داخل قناتی بیرون میاید و دیگری در پایین مزرعه که مظهر ان داخل استخری می باشد . در این ابادی دو استخر اب وجود دارد که یکی طبیعی و دیگری مصنوعی میباشد و داخل انها ماهی نیز پرورش داده میشود . عمده درختان این مزرعه گردو است ودرختان زرد الو وسیب نیز پرورش داده میشوند . این مزرعه در بین دو رشته کوه قرارگرفته و از نظر اب وهوا وزیبایی خوش اب و هوا تر از چشمه علی میباشد و بازدید ان برای عموم ازاد است . سازمان اب اخیرا چند چاه عمیق در بالای این مزرعه حفر کرده است ( در مسیر چشمه دربنمه ) و با لوله اب انرا جهت شرب به دامغان اورده است وبا جاده جدیدی که در مسیر لوله های اب از مسیر اب بخشان کشیده شده فاصله مزرعه تا دامغان کمتر شده است.
:مزرعه تالو
تالو در زبان مازندرانی به معنی اب تلخ است . زیرا اب این مزرعه اهکی بوده و تلخ مزه است . مزرعه تالو مانند مزرعه سورند درختان زیادی ندارد و ابش کم است . در این مزرعه یک استخر اب با مقداری زمین کشاورزی وجود دارد . فاصله این مزرعه تا روستای طاق نه کیلومتربوده و جاده ان خاکی می باشد . در شمال مزرعه معدن زغال سنگ وچشمه ای به نام زراسبه وجود دارد همچنین اب اشامیدنی منطقه شهر سازی دامغان از چاه ابی در کنار این مزرعه تامین میشود . این مزرعه در شرق مزرعه سورند واقع شده و فاصله ان دو با یکدیگر حدود سه کیلومتر می باشد .
مزرعه کلاتو یا باغ صبا :

این مزرعه در یک کیلومتری غرب روستای طاق واقع شده است و اب ان از قنات تامین می شود ( ابش اهکی است ) این مزرعه دو قلعه دارد ودر سابق چندین خانوار در انجا زندگی میکردند ولی هم اکنون غیر مسکونی است و رونق گذشته راندارد . در گذشته اب این مزرعه را به روستای طاق می اوردند و کشاورزی میکردند اما با خصوصی شدن مزرعه مالک جدید ان آبش را در خود مزرعه مصرف می کند . این مزرعه دارای یک استخر اب و حدود یک صد هکتار زمین کشاورزی می باشد .

1 Comments:

Post a Comment

<< Home