روستای طاق دامغان

Saturday, June 17, 2006

غار چاه دیو - مار چشمه -اماکن مذهبی فرهنگی روستا- فرهنگ و مذهب مردم




غار چاه دیو: این غار در هفتصد متری شمال مزرعه کلاتو واقع شده است و مبدا ورودی ان در داخل چاهی بزرگ قرارگرفته و مسیران به سمت جنوب می باشد دهانه ورودی غار هم اکنون با شن وماسه پوشیده شده است و بسیار باریک میباشد پس از عبور از این دهانه مسیرغار گشاد شده و سه ورودی جدید نمایان می شود . انتهای غار مشخص نیست اما احتمالا با غاری که دردو کیلومتر بالاتر از این غار دربین تپه های خاکی واقع شده است ارتباط دارد .
:مار چشمه: مار چشمه در دو کیلومتری شمال روستای طاق در مسیر رودخانه واقع شده است . این چشمه از میان سنگهای اهکی دامنه سیاه کوه بیرون می امد و اب انرا پس از استحصال به روستای طاق می اوردند و کشاورزی می کردند( در حال حاضر اب این چشمه خشک شده است


اماکن مذهبی و فرهنگی روستای طاق: روستای طاق دو مسجد و یک حسینیه دارد . مسجد جدید نوساز بوده ودر جای مسجد قبلی که خشتی و گنبدی بوده ساخته شده است . این مسجد روبروی حمام و اب انبار روستا واقع شده است . ( مسجد قدیمی در بیرون روستا میباشد ) . حسینیه روستا در شرف تکمیل است و هم اکنون نود درصد کارش به اتمام رسیده است این حسینیه دارای دو طبقه جداگانه مردانه وزنانه می باشد که در ایام محرم در انجا شبیه خوانی وسوگواری می کنند . زینبیه روستا نیز در شرق ابادی رو بروی کاروانسرای قدیمی احداث شده ودر مراسم گوناگون استفاده می شود .
روستای طاق یک دبستان مختلط به نام ناصر خسرو دارد که در حال حاضربا هشت دانش اموز و یک معلم در پنج پایه به کار خود ادامه می دهد . در گذشته تعداد دانش اموزان بیشتر بوده اما به علت مهاجرت اهالی امروزه از شمارشان کاسته شده است .
همچنین این روستا دارای یک باب درمانگاه می باشد که در زمان پهلوی ساخته شده ودر ساعات اداری به اهالی خدمات میرساند .
:فرهنگ و مذهب مردم روستا :همه مردم روستای طاق مسلمان و پیرو مذهب تشیع می باشند . در ایام محرم در حسینیه روستا مراسم تعزیه خوانی برگزار میشود و عده زیادی از شهر های دور و نزدیک برای اجرای این مراسم و شرکت در عزاداری به روستا میایند به گونه ای که در این ایام جمعیت روستا چندین برابر می شود . مراسم تعزیه بعد از ظهر برگزار می شود و تعزیه خوانان بدون اینکه مزدی دریافت کنند ساعتها به اجرای نمایش می پردازند . در ایام محرم مردم قبل از شام طوق وسله را که نمادی از محرم می باشد از خانه صاحب خرج ان روز بیرون اورده و همراه نوحه خوانی و سینه زنی به داخل حسینیه می اورند . در روز هشتم محرم اهالی روستای طاق پذیرای عزاداران روستای بق هستند که طی مراسمی که پیش از ظهر انجام میشود در حسینیه بایکدیگر عزاداری ونوحه خوانی می کنند . در روز نهم محرم نوبت اهالی طاق است که به روستای بق بروند و در انجا عزاداری کنند . در شب دهم محرم اهالی روستا در طی حرکتی نمادین که از حسینیه روستا شروع می شود دور روستا شروع به عزاداری میکنند. انها ابتدا به منزل خانواده شهدا می روند و پس از دور زدن روستا به مسجد خشتی قدیم روستا رفته و بعد وارد زینبیه شده ودر پایان دوباره به حسینیه باز میگردند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home